Mateusz Morawiecki najdroższy w polskim internecie. Wartość medialna premiera idzie w setki milionów
Premier Mateusz Morawieckim to najdroższy polityk w kontekście medialnym. Instytut Przywództwa opublikował najnowszy ranking, z którego wynika, że wartość przekazów z udziałem premiera osiągnęła poziom prawie 124 mln zł. Inni politycy PiS również uplasowali się na wysokich lokatach.
Bezcenny Mateusz Morawiecki. Premier liderem nowego rankingu
Mateusz Morawiecki zwyciężył w najnowszym rankingu Instytutu Przywództwa. Analitycy postanowili sprawdzić wartość medialną liderów politycznych w internecie w 2021 r. W trakcie badania uwzględniono wzmianki, które pojawiały się na stronach internetowych, blogach i trzech portalach społecznościowych (TikTok, Twitter i Youtube). Z uwagi na ograniczenia w polityce udostępniania informacji eksperci nie mogli przeanalizować przekazów publikowanych na Facebooku i Instagramie.
Jaką metodą przyjęli? Wartość medialna polityków została wyliczona na podstawie wskaźnika ekwiwalentu reklam. Jest to indykator, który wskazuje, jaką kwotę trzeba byłoby zapłacić za publikację, gdyby miała charakter reklamy. Wartość wskaźnika zależy m.in. od rodzaju medium, jego zasięgu i objętości materiału ze wzmianką.
Najdroższym politykiem okazał się premier. Polsat News donosi, że wartość przekazów medialnych, w których pojawił się Mateusz Morawiecki, wynosiła 123,91 mln zł.
Pierwsza piątka rankingu w rękach PiS
Tuż za premierem uplasował się minister zdrowia Adam Niedzielski, często cytowany przez media w związku z pandemią. Jego wartość medialna osiągnęła poziom 112,25 mln zł. Próg 100 mln przekroczył również prezydent Andrzej Duda (101,66 mln zł), który od lat budzi ogromne zainteresowanie wśród komentatorów życia politycznego.
Za podium znalazł się szef KPRM Michał Dworczyk, o którym było wyjątkowo głośno z uwagi na atak hakerski. Jego szacunkowa wartość medialna wynosi 78,67 mln zł. Piąte miejsce w rankingu przypadło prezesowi PiS Jarosławowi Kaczyńskiemu (74,84 mln zł).
Dopiero szósta lokata należy do polityka z innego ugrupowania (choć Andrzeja Duda to prezydent oficjalnie bezpartyjny). To Donald Tusk, który na stałe zagościł w mediach tuż po tym, jak ogłosił powrót do krajowej polityki i rozpoczął objazd po Polsce. Wartość medialna lidera PO wynosi 41,01 mln zł.
W pierwszej dziesiątce znalazł się również wicepremier i minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin (36,21 mln zł). Niewiele mniejszą wartość medialną ma prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski (35,35 mln zł).
Tuż za nimi uplasował się minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek (32,72 mln zł), który swoimi wypowiedziami nieustannie podgrzewa medialną atmosferę. Analitycy przyznali dziesiąte miejsce byłemu liderowi PO Borysowi Budce (27,65 mln zł).
Umiejętności, a nie stanowiska. Sygnał ostrzegawczy dla Lewicy
Prezes Instytutu Przywództwa Piotr Gąsiorowski ocenił, że najważniejsza jest umiejętność “docierania do ludzi”, a nie stanowisko. - Widać to na przykładzie Rafała Trzaskowskiego, który do powrotu Donalda Tuska był postrzegany jako de facto lider opozycji - przekonywał ekspert. Obecnie jego największy rywal - założyciel Polski 2050 Szymon Hołownia, zajął w rankingu 12. miejsce.
W informacji prasowej Instytut Przywództwa zwrócił uwagę na odległe pozycje liderów Lewicy. Europoseł Robert Biedroń zajął dopiero 20. miejsce (10,85 mln zł), a przywódca Nowej Lewicy Włodzimierz Czarzasty - 22. miejsce (10,12 mln zł).
Zdaniem analityków jest to wyraźny sygnał, że mimo umiejętności retorycznych przekazy formułowane przez przedstawicieli ugrupowania nie są wystarczająco interesujące. Eksperci twierdzą, że może to być jedna z przyczyn niezbyt dużego poparcia dla Lewicy.
Byłeś świadkiem zdarzenia, które powinniśmy opisać? Napisz maila na adres [email protected]. Przyjrzymy się sprawie.