Jakie są najchętniej oglądane stacje telewizyjne w Polsce?
Pomimo coraz szerszej dostępności internetu i coraz istotniejszego miejsca, jaki odgrywa on w debacie publicznej czy po prostu rozrywce, telewizja nadal zajmuje istotne miejsce na rynku medialnym. Pokazują to przede wszystkim statystyki dostarczające informacji o oglądalności danych stacji telewizyjnych. Jaka telewizja jest najpopularniejsza w Polsce? Co wpływa na oglądalność danej stacji?
Oglądalność telewizji – jaka telewizja jest najpopularniejsza?
Badania oglądalności przeprowadzane są okresowo przez rozmaite agencje, takie, jak na przykład Nielsen. Choć mogłoby się wydawać, że telewizja stanowi medium trudne w statystycznej ocenie, to trzeba zauważyć, że wraz z upływem lat i unowocześnianiem się technologii (na przykład Smart TV) metodologia pomiarowa jest coraz dokładniejsza. Oglądalność telewizji wyraża się w procentach, które uwidaczniają udział danej stacji w rynku.
Różnice pomiędzy poszczególnymi stacjami nie są zbyt duże i poszczególne stacje dość często zmieniają się na pozycji lidera. W pierwszym tygodniu 2024 roku (od 1 stycznia do 7 stycznia), najwyższą oglądalnością mogła pochwalić się stacja TVP2, z wynikiem 7,72% widzów. Drugie miejsce zajęła stacja TVN (7,66%), zaś podium zamknął Polsat (7,37%). Kolejne miejsca w pierwszej piątce należały do TVN24 (7,29%) i TVP1 (7,27%).
Co wpływa na wysoką oglądalność danej telewizji?
Preferencje telewidzów względem treści, jakie chcą oglądać w telewizji, są czysto subiektywne. Co jednak ciekawe, w przypadku kanałów i programów informacyjnych, dużą rolę odgrywać mogą poglądy polityczne i społeczne odbiorców.
Jeśli zaś chodzi o zakres programów rozrywkowych, edukacyjnych, teleturniejów czy też o repertuar serialowo-telewizyjny, to jest to wyłącznie rzecz gustu. Rozmaite stacje telewizyjne od czasu do czasu eksperymentują ze swoją ramówką, próbując jak najbardziej przypodobać się wymagającemu konsumentowi.
Duży wpływ na oglądalność danego produktu mogą mieć także gwiazdy występujące na antenie danej telewizji. Wiadomym jest bowiem, że społeczeństwo jest żywo zainteresowane życiem celebrytów, których widzi na szklanym ekranie. Sympatia wobec określonej osobowości może zatem spowodować, że telewidz zmieni kanał wyłącznie dla swojego ulubionego prezentera czy redaktora.