wtv.pl > Polska > PayPal pod lupą UOKiK. Chodzi o zmiany z grudnia 2020 r.
Agata Jaroszewska
Agata Jaroszewska 19.03.2022 09:16

PayPal pod lupą UOKiK. Chodzi o zmiany z grudnia 2020 r.

Jakub Kaminski/East News
Jakub Kaminski/East News

Z konta nieświadomych klientów znikało 45 złotych, gdy ci przez 12 miesięcy nie dokonali żadnej transakcji. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wobec PayPal. Firma w grudniu zmieniła umowy z klientami. Urząd sprawdza, czy doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

- Wątpliwości budzi klauzula modyfikacyjna, na mocy której spółka wprowadziła zmiany w regulaminie - przekazuje w komunikacie UOKiK komentujący problemy z nowymi umowami PayPal.

Klienci mogli nie być świadomi, że od grudnia 2020 roku są narażeni na dodatkowe koszty obsługi. W przypadku, gdy konsumenci nie dokonują operacji przez 12 miesięcy, obciążani są opłatą w wysokości 45 złotych.

Forma wprowadzenia zmian w dotychczasowych umowach wzbudza niepokój UOKiK.

PayPal wprowadził zmiany, UOKiK wszczął postępowanie

Zaskoczeni obciążeniami na swoim koncie klienci firmy PayPal wnieśli do UOKiK skargi. Tomasz Chróstny potwierdza, że urząd rozpoczął wyjaśnianie sprawy.

- Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, aby ustalić, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów - przekazał w komunikacie prezes UOKiK.

- Klauzule blankietowe lub zbyt ogólne np. odnoszące się do „ważnych powodów”, należy uznać za niedopuszczalne - dodaje Tomasz Chróstny.

Klienci nie zostali dostatecznie poinformowani o zmianach?

Kontrowersje nie są związane bezpośrednio z faktem, iż PayPal obciąża swoich klientów w przypadku braku aktywności i dokonywania transakcji.

UOKiK zbada, czy osoby posiadające umowę z firmą zostały wystarczająco poinformowane o tym, że w ich kontaktach następuje istotna zmiana, która może doprowadzić do obciążenia ich konta dodatkowymi opłatami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

- Wątpliwości budzi [...] treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami - przekazuje urząd. - Postanowienie regulaminu nie określa jednak konkretnych przyczyn uprawniających do modyfikacji umów - dodaje w oficjalnym stanowisku UOKiK.

Nie trzeba było zaakceptować zmian

Modyfikacja wprowadzona przez PayPal w grudniu 2020 roku została wprowadzona poprzez publikację. Użytkownicy kontynuujący korzystanie z usług serwisu wyrażali zgody na wprowadzone zmiany.

Klauzula modyfikacyjna będzie też analizowana pod kątem ewentualnej abuzywności. Jest jedynie na razie wyjaśnianie wstępne.

Byłeś świadkiem zdarzenia, które powinniśmy opisać? Napisz maila na adres [email protected]. Przyjrzymy się sprawie.

Artykuły polecane przez redakcję WTV

Źródło: wtv.pl, uokik.gov.pl Zdjęcie główne: Unsplash.com/ Christin Hume

Tagi: UOKiK PayPal
Powiązane