wtv.pl
wtv.pl

WTV.pl

TVP ma zapłacić 50 tys. złotych zadośćuczynienia. "Spot TVP Info był rasistowski, ksenofobiczny"

17 Lutego 2021

Autor tekstu:

Konrad Wrzesiński

Udostępnij:

TVP będzie zmuszone przeprosić miasto Gdańsk za wyemitowany w 2016 roku materiał o działalności Pawła Adamowicza. W opinii Sądu Apelacyjnego w Warszawie fragment programu wyemitowanego w TVP Info miał zabarwienie rasistowskie oraz ksenofobiczne. Nadawca m

  • Po powołaniu przez Pawła Adamowicza Rady ds. Imigrantów TVP Info zrealizowało materiał, w którym imigrantów przedstawiono jako ludzi niebezpiecznych i pełnych agresji

  • Decyzje prezydenta Gdańska miały rzekomo narażać Polaków na niebezpieczeństwo

  • Za sprawą wyroku warszawskiego Sądu Apelacyjnego publiczny nadawca będzie zmuszony przeprosić i zapłacić 50 tys. zł na rzecz Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku

Sprawa, której szczegóły przypomina Wirtualna Polska, sięga niemal pięć lat wstecz. Portal zwraca uwagę, że w 2016 roku Paweł Adamowicz, ówczesny prezydent Gdańska, powołał Radę ds. Imigrantów, w skład której wchodzili na stałe przebywający w mieście obywatele o pochodzeniu czeczeńskim, syryjskim, niemieckim, ukraińskim, tunezyjskim czy rosyjskim.

Rada miała za zadanie wspomagać Adamowicza w sprawie ułatwienia życia imigrantów. Sprawę przeanalizowano w emitowanym na antenie TVP Info programie „Minęła 20”.

Jako ilustrację tematu pokazano nagrania, na których imigranci zostali przedstawieni jako osoby agresywne i niebezpieczne, skore do wywoływania zamieszek. W programie zasugerowano, że prowadzona przez prezydenta Gdańska polityka może narażać Polaków na niebezpieczeństwo.

TVP musi przeprosić

Reprezentujący miasto mecenas Tomasz Ejtminowicz wskazywał, że jedynym wnioskiem, jaki można była wysnuć z materiału Telewizji Polskiej, to „konstatacja, że Paweł Adamowicz chce stworzyć Polakom piekło, w imię ucieczki przed zarzutami prokuratorskimi”.

Portal przypomina, ze o wytoczeniu procesu TVP zdecydował sam Paweł Adamowicz. Przeszło cztery lata później Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał, że materiał Telewizji Polskiej sporządzono „w sposób niedopuszczalny, który nie licował z powagą i misją telewizji publicznej”. Zaznaczono, że był on mocno jednostronny oraz wybiórczy.

W opinii sądu materiał TVP Info był ponadto rasistowski i ksenofobiczny w swej wymowie, jak również stygmatyzował gminę.

W efekcie publiczny nadawca zmuszony będzie przeprosić miasto Gdańsk oraz wpłacić 50 tys. zł zadośćuczynienia na konto Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku. Przeprosiny mają zostać odczytane przez lektora w programie TVP Info.

Telewizja publiczna musi ponadto pokryć koszty procesu.

Wyrok warszawskiego sądu jest prawomocny.

Przypomnijmy, że Paweł Adamowicz zmarł po tym, jak w trakcie 27. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy z 2019 roku, podczas wysyłania zwyczajowego światełka do nieba, został trzykrotnie raniony nożem przez Stefana W. 

źródło: WP

Artykuły polecane przez redakcję WTV:

Podobne artykuły

W jednym z mieszkań w Międzyborzu policja odkryła zwłoki kobiety. Obok niej znajdowała się dwójka dzieci

Polska

Rodzeństwo zamknięte w mieszkaniu ze zmarłą matką. Dramat w woj. dolnośląskim

Czytaj więcej >

Polska

Lubelskie. Nie żyje 24-letni motocyklista, policja wydała apel

Czytaj więcej >
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News - zdjęcie ilustracyjne

Polska

Tragiczne skutki sobotniej burzy. Zniszczenia widoczne są w całej Polsce

Czytaj więcej >

Polska

Silne burze i deszcz w całej Polsce. IMGW wydało ostrzeżenia

Czytaj więcej >
W sobotę wieczorem w Poznaniu doszło do tragicznego wypadku. Nie żyją dwie osoby

Polska

W Poznaniu w aucie spłonęły dwie osoby. Wcześniej kierowca uderzył w słup trakcyjny

Czytaj więcej >
W Czaczu w Wielkopolsce służby wezwane zostały do samobójcy

Polska

Samobójstwo 27-latka w Czaczu w Wielkopolsce. Mężczyzna powiesił się na drzewie

Czytaj więcej >