wtv.pl > Polska > Od dziś nowe zasady wizyt u lekarzy. Teleporada tylko w wyjątkowych sytuacjach
Julian Bakuła
Julian Bakuła 19.03.2022 08:15

Od dziś nowe zasady wizyt u lekarzy. Teleporada tylko w wyjątkowych sytuacjach

Od wtorku obowiązują nowe zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Minister zdrowia Adam Niedzielski już na początku marca zapowiadał wprowadzenie ograniczeń w udzielaniu przez lekarzy teleporad, wskazując na to, że aktualnie, gdy większość lekarzy jest już zaszczepiona, nie jest to już rozwiązanie, które należałoby stosować powszechnie.

 - Teleporada czasami ma funkcjonalny wymiar, gdy musimy tylko otrzymać receptę lub gdy nie jest potrzebny fizyczny kontakt z lekarzem. Ale to już jest czas, żeby przywracać normalne, standardowe leczenie, aczkolwiek uważam, że teleporada też powinna mieć stałe miejsce w arsenale środków, ale powinna być jedną z metod kontaktu lekarza, ale nie dominującą - tłumaczył Niedzielski na antenie Polsat News.

W podobnym tonie wypowiadał się na temat teleporad również wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. - Dostrzegliśmy wiele ich zalet i na pewno chcemy, aby pozostały w POZ jako jedna z form opieki. Jednak widzimy potrzebę standaryzacji, opisania zasad postępowania i wskazania, kiedy należy zachować szczególną ostrożność i zbadać pacjenta osobiście, aby eliminować błędy i poprawiać jakość udzielanych świadczeń - czytamy słowa Cieszyńskiego na portalu gov.pl.

Znamy nowe zasady korzystania z POZ

W poniedziałek Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) opublikował nowe zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), które obowiązują już od wtorku, 16 marca. "Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz" - informuje NFZ.

Zgodnie z nowymi zasadami lekarz POZ nie będzie mógł odmówić pacjentowi wizyty bezpośredniej (stacjonarnej), gdy pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyrazi na to zgody, gdy pacjent cierpi na chorobę przewlekłą i nastąpiło u niego pogorszeniu lub zmiana objawów, gdy istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, gdy dziecko nie ukończyło 6. roku życia oraz gdy jest to pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki czy położonej POZ wskazanej w deklaracji wyboru.

Jeśli mimo to lekarz odmówi pacjentowi wizyty stacjonarnej, pacjent powinien zgłosić tę nieprawidłowość, dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta (800 190 590). Na stronie NFZ pojawiły się także informacje, kiedy wskazane jest stosowanie teleporad.

"Korzystasz z teleporady, gdy:

  1. Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

  2. Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

  3. Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

  4. Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.

  5. Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu" - czytamy na portalu nfz.gov.pl.

Nowe zasady korzystania z POZ nakazują również placówkom leczniczym POZ szczegółowe informowanie pacjentów o warunkach udzielania teleporad. Tego rodzaju informacje powinny być udostępniane pacjentom w miejscu leczenia i na stronie internetowej placówki oraz - na prośbę pacjenta - telefonicznie.

Regulacjom podlega także termin realizowania teleporady, która - jak podaje nfz.gov.pl - może być udzielona "nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście" lub "w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym".

W swoich zaleceniach NFZ precyzuje ponadto przebieg teleporady. W pierwszej kolejności lekarz powinien potwierdzić tożsamość pacjenta, następnie przeprowadza wywiad z pacjentem i analizuje jego dokumentację medyczną, potem ustala jednostkę chorobową i zleca właściwe postępowanie medyczne, a w końcu - ocenia, czy teleporada jest wystarczająca do rozwiązania problemu zdrowotnego pacjenta. Jeśli "problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady", lekarz powinien poinformować pacjenta o konieczności odbycia wizyty stacjonarnej.

Źródło: NFZ / nfz.gov.pl

Artykuły polecane przez redakcję WTV:

Tagi: NFZ