wtv.pl > Polska > Transpłciowość i "społeczność LGBTQ" przedstawione jako patologia. Oburzający policyjny podręcznik, Bodnar reaguje
Julian Bakuła
Julian Bakuła 19.03.2022 08:41

Transpłciowość i "społeczność LGBTQ" przedstawione jako patologia. Oburzający policyjny podręcznik, Bodnar reaguje

Transpłciowość
csp.edu.pl [screenshot]

Podręcznik poświęcony jest między innymi alkoholizmowi, narkomanii, prostytucji czy sektom, ale w kontekście patologii społecznych mowa jest w nim także o subkulturach, do których - obok skinów czy punków - miałaby się zaliczać "społeczność LGBT" wraz z "reprezentantami Gender Fluid".

Źródło: Rzecznik Praw Obywatelskich / rpo.gov.pl, poptown.eu, csp.edu.pl

Na kuriozalny i szkodliwy podręcznik "Patologie społeczne. Wybrane zagadnienia" autorstwa Marcelego Śmiałka, który znalazł się wśród materiałów dydaktycznych Centrum Szkolenia Policji (CSP) w Legionowie, jako pierwszy zwrócił uwagę portal poptown.eu.

Byłeś świadkiem zdarzenia, które powinniśmy opisać? Napisz maila na adres [email protected]. Przyjrzymy się sprawie.

Artykuły polecane przez redakcję WTV:

- Osoby transpłciowe nie stanowią żadnej określonej subkultury czy mody. Transpłciowość nie jest efektem swobodnego wyboru człowieka, tylko jego cechą osobistą - wyjaśnia w piśmie Adam Bodnar.

RPO podkreśla również, że według nauk medycznych transpłciowość nie jest chorobą ani zaburzeniem psychicznym, lecz jedną z postaci tożsamości płciowej, w związku z czym "jako taka nie stanowi „patologii społecznej”, tylko pewną trwałą dyspozycję psychologiczną danej osoby".

Rzecznik Praw Obywatelskich zainterweniował w sprawie skandalicznych materiałów szkoleniowych policji, w których o osobach transpłciowych mówi się w kontekście patologii społecznych.

W związku z tym RPO prosi o odniesienie się szefowej ośrodka w Legionowie do jego wątpliwości oraz o wyjaśnienie, w jaki sposób uczestnikom szkoleń przekazywane są zwarte w podręczniku treści dotyczące osób transpłciowych i niebinarnych.

- Czy w trakcie szkoleń omawiany jest także szerszy kontekst transpłciowości? Jeśli tak, to w jaki sposób i na podstawie jakich materiałów? Czy w aktualnym programie szkoleń  uwzględniona jest tematyka antydyskryminacyjna? Jeśli tak, to w jakim wymiarze tematycznym i czasowym? - dopytuje ponadto RPO.

W środę w sprawie podręcznika zainterweniował Rzecznik Praw Obywatelskich., kierując pismo do kierowniczki CSP w Legionowie insp. Anny Rosół, w którym zwraca uwagę na to, że powielający niezgodne z wiedzą naukową stereotypy podręcznik może przyczynić się do dyskryminowania przez funkcjonariuszy i tak już szczególnie narażonych na dyskryminację osób transpłciowych.

Bodnar wskazuje także, że podręcznik - zamiast rzetelnie wyjaśnić, "kim są osoby transpłciowe lub niebinarne" jedynie bezpodstawnie sugeruje, że są one nastawione na "negowanie obowiązujących norm kulturowych", co jednak stanowi pomieszanie porządków.

Bycie osobą transpłciową w żaden sposób nie determinuje naszego stosunku do obowiązującego systemu wartości, wiąże się bowiem jedynie z "pewnym trwałym sposobem przeżywania swojej płci".

Tagi: Policja