wtv.pl
wtv.pl

WTV.pl

Wiadomości TVP rozpoczęły wydanie wcześniej. Wielu widzów nie zobaczyło planszy nakazanej przez sąd

4 Marca 2021

Autor tekstu:

Alan Wysocki

Udostępnij:

Dzisiejsze "Wiadomości" TVP przedstawiły sprostowanie w sprawie reportażu Bertolda Kittela. W 2019 roku II instancja nakazała Telewizji Polskiej bezzwłoczne opublikowanie dwóch sprostowań. Działanie wykonano po dwóch latach na kilk

  • Dziennikarz TVN-u, Bertold Kittel, przygotował materiał dla "Superwizjera" pod tytułem "Układ radomski. Emisja reportażu miała miejsce na jesieni 2018 roku

  • Do pracy Kittela odnieśli się prezenterzy "Panoramy Info" i "Serwisu Info" wskazując na kilkunastoletnią znajomość autora dokumentu z prezydentem Radomia - Radosławem Witkowskim

  • Informacja okazała się nieprawdziwa, a TVP zobligowano w 2019 roku do bezzwłocznego wydania dwóch sprostowań. Zrobiono to dopiero dziś

Dzisiejsze "Wiadomości" TVP zaczęły się nie o 19:30, a o 19:24. Niespodziewany wyjątek wynikał z potrzeby wskazania na podanie fałszywych doniesień o rzekomej relacji Kittela z Witkowskim. Wyznaczony przez sąd tekst ukazała się przed oficjalną godziną emisji tak, by zobaczyło go jak najmniejsze grono odbiorców. 

Oczom widzów ukazała się biała plansza. Należy jednak zaznaczyć, iż była ona emitowana w ramach "Wiadomości" TVP. Nie doszło więc do złamania prawa, a do, mówiąc delikatnie, swobodnej interpretacji wyroku. Oświadczenie było widoczne przez całe trzy sekundy. Sami, bez zatrzymywania nagrania, zdążyliśmy przeczytać zaledwie pierwsze zdanie.

Dzisiejsze "Wiadomości" TVP przedstawiły sprostowanie w sprawie reportażu Bertolda Kittela

"Wykonując wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie, Telewizja Polska S.A. przeprasza dziennikarza TVN Bertolda Kittla za bezprawne naruszenie jego dóbr osobistych poprzez rozpowszechnianie w dniu 2 października 2018 roku w programie Wiadomości, wyemitowanym o godzinie 19:30 na antenie TVP1 nieprawdziwej informacji, że w przygotowanym i przekazanym do emisji reportażu "Układ radomski", wyemitowanym w telewizji TVN w programie Superwizjer w dniu 2 października 2018 roku" - brzmi pierwsza część sprostowania.

"Bertold Kittel nie podał informacji, iż od kilkunastu lat zna prezydenta Radomia Radosława Witkowskiego, która to nieprawdziwa informacja godzi w jego dobre imię i podważa wiarygodność zawodową Bertolda Kittla, a także naraża go na utratę zaufania niezbędnego do dla wykonywania zawodu dziennikarza. Telewizja Polska S.A. składa wyrazy ubolewania z powodu bezprawnego naruszenia dóbr osobistych redaktora Kittla" - czytamy w oświadczeniu, przedstawionym w "Wiadomościach" TVP.

Po złożeniu pozwu przez reportera TVN-u sprawa ciągnęła się do 2019 roku. Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł na niekorzyść "Wiadomości" TVP, jednak Telewizja Polska złożyła stosowną apelację w terminie 14 dni od otrzymania postanowienia wraz z uzasadnieniem. II instancja nie przychyliła się do argumentacji pozwanych. Sprawa zakończyła się w czerwcu, półtora roku temu. Dopiero dziś widzowie wieczornego dziennika mogli zapoznać się ze sprostowaniem przez całe 3 sekundy. 

- Kłamstwo, które padło w serwisach TVP Info, podważa nie tylko moje kompetencje zawodowe i standardy etyczne, ale przede wszystkim wiarygodność: zarówno moją dziennikarską, reportażu "Układ radomski", programu "Superwizjer", jak również stacji TVN - komentował Kittel dla swojego pracodawcy. 

Warto podkreślić, że oświadczenia miały zostać wydane w trybie natychmiastowym. "Układ radomski" przedstawiał doniesienia o politykach Prawa i Sprawiedliwości, którzy mieli czerpać korzyści z biznesu na rynku nieruchomości. Mowa także o groźbie wyburzenia domów i wysiedlenia mieszkańców jednego z osiedli w gminie przez wzgląd na planowaną tam budowę dróg. 

Źródło: [Wiadomości TVP/TVN]

Podobne artykuły

TV

Danuta Holecka wróciła do "Wiadomości" TVP

Czytaj więcej >

TV

Wpadka przed meczem w TVN24, reporter runął jak długi. "Strasznie wysokie krawężniki w Rosji są"

Czytaj więcej >
Na stronie TVP Info odświeżony został artykuł z 2020 roku uderzający w TVN

TV

TVP Info odświeża artykuł z 2020 roku. Uderza w nim w TVN i wskazuje, że stacja przez lata okłamuje swoich widzów

Czytaj więcej >

TV

Wpadka TVP w trakcie meczu Polska – Słowacja. Przerwano transmisję, padły serwery?

Czytaj więcej >
TRICOLORS/East News

TV

"Nasz nowy dom": Wszystko wyszło na jaw nt. produkcji. Będzie problem?

Czytaj więcej >

TV

"Nasz nowy dom" znika z anteny? Mamy stanowisko Polsatu

Czytaj więcej >