Telefon Zaufania Młodych. Bez koniecznej zgody rodziców, anonimowy i natychmiastowy
1 czerwca ruszył nowy Telefon Zaufania Młodych. Pod numer 22 484 88 04 mogą zadzwonić dzieci, młodzież i młodzi dorośli w momencie kryzysu emocjonalnego i psychicznego. Pomoc mogą uzyskać zarówno pod telefonem, jak i na czacie. Oprócz tego Telefon Zaufania Młodych oferuje darmowe pięć sesji z psychologiem dla każdej młodej osoby, która chciałaby z takiego wsparcia skorzystać. To jeszcze nie terapia, ale pozwala odzyskać równowagę psychiczną. Telefon jest czynny od poniedziałku do soboty w godzinach 11.00-21.00, a czat w poniedziałek i wtorek w godzinach 11.00-21.00.
– Gdy jesteś w kryzysie, gdy masz gorszy czas, przy telefonie zawsze jest ktoś, kto wysłucha, kto będzie potrafił doradzić, a w razie potrzeby zainterweniuje. Pomoc jest zawsze anonimowa, nie musisz podawać swojego prawdziwego imienia. Zdarza się u nas dosyć często, że dzwonią ludzie, których bliscy potrzebują pomocy. Nasi psychologowie podpowiadają wtedy, jak skłonić taką osobę do podjęcia leczenia czy nawet do kontaktu ze specjalistą – mówi Izabela Świergiel z Fundacji ITAKA.
"W trakcie trzech lat pomogliśmy 76 tys. osób"
Telefon Zaufania Młodych to inicjatywa Fundacji ITAKA w porozumieniu z Reserved. Marka Reserved postanowiła przeznaczyć kwotę 300 tysięcy złotych na pomoc młodzieży w walce z psychicznymi skutkami pandemii.
Fundacja istnieje od 1999 roku, a od 2001 zajmuje się problemem depresji. Prowadzi Antydepresyjny Telefon Zaufania (22 484 88 01), a do 31 grudnia 2020 r. koordynowała projekt Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego.
– W trakcie trzech lat pomogliśmy 76 tys. osób – mówiła mi Izabela Świergiel. – Realizowaliśmy ok. 170 interwencji samobójczych rocznie. Oprócz tego była masa osób, które zadzwoniły w bardzo głębokim kryzysie i dzięki wsparciu nie podjęły próby samobójczej. Centrum Wsparcia był wielkim, wielomilionowym projekt realizowanym na zlecenie Ministerstwa Zdrowia. Nasza organizacja jest wyznaczona i weryfikowana przez Ministerstwo w drodze konkursu Narodowego Programu Zdrowia. Naprawdę szkoda, że nie będzie działać dalej. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Ostatni rok był szczególnie trudny
Gdy w 2013 roku w ramach kampanii „Stop depresji” Fundacja ITAKA zainicjowała akcję „Smutni nastoletni”, o depresji nastolatków czy młodych dorosłych nie mówiło się praktycznie wcale. W trakcie pandemii kryzysy psychiczne wśród dzieci i młodzieży jeszcze się zwiększyły.
- Problem depresji wśród młodzieży wciąż się nasila, a ostatni rok był szczególnie trudny. Odizolowanie, brak spotkań towarzyskich czy nawet zwyczajnej szkolnej rutyny spowodowały znaczne pogorszenie kondycji psychicznej dzieci i nastolatków - mówi Izabela Świergiel. - Ogromna przeszkoda pojawia się już na etapie poszukiwania pomocy. Młodzi boją się zaufać bliskim albo bagatelizują problem, dlatego tak ważna jest możliwość dostępu do takich kanałów wsparcia, które zapewnią komfort anonimowości.
Telefon i czat nie wymagają zgody rodziców
- W małych miejscowościach czy na wsiach rozmowa o depresji wciąż jest ogromnym problemem, a dziecko, które chodzi do psychologa, bywa uznawane za gorsze, dlatego często ten fakt się ukrywa. – zaznacza Izabela Świergiel. – Jeśli chodzi o dzieci i nastolatków, telefon i czat są jedyną możliwą formą anonimowej pomocy, ponieważ nie wymagają zgody rodziców. Szczególnie czat jest tu przydatny, ponieważ zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z stanowi najpopularniejszą formę komunikacji.
Telefon będzie działał rok. Dzieci i młodzież mogą liczyć na telefoniczne wsparcie psychologiczne 60 godzin tygodniowo, czat psychologiczny 20 godzin tygodniowo oraz bezpośrednią pomoc w formie cyklu pięciu pięćdziesięciominutowych spotkań online na osobę, co przekłada się na 840 godzin bezpłatnego wsparcia bezpośredniego.
Prognozowane liczby osób objętych opieką wynoszą kolejno 9500 (telefon), 3100 (czat) i 168 (spotkania).