Spór o ekogroszek. Polacy wierzą, że jest przyjazny środowisku, sprawę bada UOKiK
Szczegóły konfliktu między ekologami a firmami produkującymi ekogroszek przytacza Dziennik Gazeta Prawna. Jak poinformowano, pracownicy Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi złożyli do UOKiK formalne zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Zdaniem fundacji wytwórcy produktu oszukują konsumentów, sugerując ekologiczny charakter ekogroszka poprzez stosowanie tzw. zielonego marketingu.
W efekcie ekolodzy domagają się m.in. odejścia od nazwy, która sugeruje ekologiczny charakter służącego do spalania produktu, wycofania reklam oraz informacji, które wskazują na prośrodowiskowy charakter. Fundacja wnosi ponadto o zakaz sprzedaży ekogroszku w opakowania, na których wykorzystano przyrodnicze motywy oraz w „sugestywny sposób” posłużono się kolorem zielonym.
Producenci ekogroszka dopuścili się oszustwa?
– Z materiałów, które przekazaliśmy urzędowi, jasno wynika, że green washing praktykowany przez branżę węglową ma charakter powszechny i godzi w zbiorowe interesy konsumentów. W zaistniałej sytuacji nie znajdujemy podstaw do odmowy wszczęcia postępowania przez UOKiK – przekazała radczyni prawna w ClientEarth Kamila Drzewicka, której wypowiedź przytacza DGP.
Według zleconego przez fundację sondażu Kantar niemal połowa użytkowników ekogroszka wierzy, że jest on przyjazny dla środowiska.
Kolejnym ze wspomnianych materiałów jest ekspertyza naukowców z Politechniki Warszawskiej, w której zauważono, że spalanie produktu w warunkach podobnych do instalacji domowych wywołuje przekraczającą normę emisję substancji szkodliwych.
Co więcej, w jednym z dwóch ekogroszków, które poddano badaniu, zawartość popiołu była przeszło dwukrotnie wyższa od deklarowanej, a wartość opałowa wyraźnie niższa.
Producenci zaprzeczają
Wątpliwości wobec zleconych przez fundację badań wyrażają wszyscy producenci produktu. Przedstawiciele Węglokoksu wskazali, że „paliwa wykorzystane do realizacji badań nie stanowią reprezentatywnej próby dla oceny jakości ekogroszków”.
W podobnym tonie do sprawy ustosunkowali się przedstawiciele Tauronu, którzy zaznaczyli, że efektywny, a zarazem niedrogi ekrogroszek jest dobrym rozwiązaniem przejściowym wobec trwającej transformacji energetycznej.
Największy producent ekogroszku Polska Grupa Górnicza, zapewnił, że paliwo spełnia niezbędne wymogi. Firma broni też ekologicznych właściwości produktu, zapewniając, że jest on „szansą na uporanie się z nieakceptowalnym stanem jakości powietrza w wielu miejscowościach przy akceptowalnym koszcie inwestycyjnym i w jak najszybszym tempie”.
Artykuły polecane przez redakcję WTV:
WHO z pilnym apelem ws. szczepionek. Mówią o tajemniczym Covax, co to takiego?
Szykuje się kolejna kluczowa zmiana ws. szczepień. Nawet pół roku oczekiwania?
źródło: Dziennik Gazeta Prawna
</