Już nie Biedronka ani Auchan. Nowy lider rankingu najtańszych sieciówek
Biedronka, Lidl, Kaufland, a może Auchan - która sieciówka oferuje najtańsze zakupy? Szalejąca inflacja przetasowała ranking cenowy. W 9 sklepach odnotowano wzrost cen, a lider został zdeklasowany.
Już nie Biedronka i nie Auchan. Nowy lider wśród najtańszych sieciówek
Biedronka to jedna z najbardziej popularnych sieciówek w Polsce, ale czy najtańsza? Postanowiła to sprawdzić agencja ASM Sales Force Agency. Z lipcowego raportu “Koszyk Zakupowy” wynika, że doszło do poważnych zmian.
Wszystko z powodu inflacji, którą można bez trudu dostrzec na półkach sklepowych. GUS podaje, że w lipcu ceny towarów i usług wzrosły o 5 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w roku poprzednim. To najwyższy skok od maja 2011 r.
Jak kształtują się ceny w sklepach? Raport agencji wskazuje, że średnia ceny zakupów zwiększyły się o 5,99 proc. Wyliczenia zostały przygotowane w oparciu o zestaw produktów dostępnych w sieciówkach w najniższych cenach. W którym sklepie, mimo niekorzystnych warunków, można zrobić najtańsze zakupy?
Na czele rankingu znalazł się Lidl, który wyprzedził Auchan. Zwycięstwo zawdzięcza dużemu spadkowi średniej ceny koszyka zakupowego (5,87 proc.). Zestaw podstawowych produktów kosztował 213,51 zł, czyli o 5,49 zł mniej niż za koszyk w Auchan. Ta sieciówka zajęła drugie miejsce w zestawieniu.
Gdzie jest najdrożej? Niechlubny lider bez zmian
Co ciekawe, na końcu stawki sytuacja wygląda dość stabilne. Najdroższy koszyk zakupowy ponownie zaobserwowano w Tesco. Podstawowe produkty kosztowały 245,44 proc. To o prawie 15 proc. więcej niż w Lidlu.
Choć Lidl znalazł się na czele rankingu, to na uwagę zasługuje również Makro. Radio Zet donosi, że to właśnie w tej sieciówce agencja odnotowała największy spadek cen koszyka zakupowego. Uśredniona cena w lipcu była o 9,83 proc. niższa niż przed rokiem. W ujęciu bezwzględnym to aż 23,88 zł.
Prawie wszędzie jest drożej, ale sieciówki stawiają na promocje
Z wyliczeń agencji wynika, że podstawowe produkty podrożały średnio o 2,25 proc. względem czerwca 2021 r. W 9 na 11 sieciówkach ceny były wyższe zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym.
Wśród nich znalazły się takie sklepy jak Tesco - 6,43 proc., e-grocery - 3,43 proc. i Carrefour - 3,29 proc.
Z kolei koszyk maksymalny (najdroższy) był w lipcu tańszy o 7,73 proc. niż w 2020 r. Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, tłumaczył, że oznacza to, że sieciówki nadal decydują się na promocje w niektórych kategoriach produktowych, aby przyciągnąć klientów.
W ramach badania agencja sprawdziła ceny 40 tych samych artykułów w 11 sieciówkach. Pod uwagę wzięła zarówno sklepy stacjonarne, jak i kanał e-commerce.
Byłeś świadkiem zdarzenia, które powinniśmy opisać? Napisz maila na adres [email protected]. Przyjrzymy się sprawie.
Artykuły polecane przez redakcję WTV