wtv.pl Polska Od dziś nowe zasady wizyt u lekarzy. Teleporada tylko w wyjątkowych sytuacjach
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Od dziś nowe zasady wizyt u lekarzy. Teleporada tylko w wyjątkowych sytuacjach

19 marca 2022
Autor tekstu: Julian Bakuła

Minister zdrowia Adam Niedzielski już na początku marca zapowiadał wprowadzenie ograniczeń w udzielaniu przez lekarzy teleporad , wskazując na to, że aktualnie, gdy większość lekarzy jest już zaszczepiona, nie jest to już rozwiązanie, które należałoby stosować powszechnie .

- Teleporada czasami ma funkcjonalny wymiar, gdy musimy tylko otrzymać receptę lub gdy nie jest potrzebny fizyczny kontakt z lekarzem. Ale to już jest czas, żeby przywracać normalne, standardowe leczenie, aczkolwiek uważam, że teleporada też powinna mieć stałe miejsce w arsenale środków, ale powinna być jedną z metod kontaktu lekarza, ale nie dominującą - tłumaczył Niedzielski na antenie Polsat News.

W podobnym tonie wypowiadał się na temat teleporad również wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. - Dostrzegliśmy wiele ich zalet i na pewno chcemy, aby pozostały w POZ jako jedna z form opieki. Jednak widzimy potrzebę standaryzacji, opisania zasad postępowania i wskazania, kiedy należy zachować szczególną ostrożność i zbadać pacjenta osobiście, aby eliminować błędy i poprawiać jakość udzielanych świadczeń - czytamy słowa Cieszyńskiego na portalu gov.pl.

Znamy nowe zasady korzystania z POZ

W poniedziałek Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) opublikował nowe zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) , które obowiązują już od wtorku, 16 marca. " Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz " - informuje NFZ.

Zgodnie z nowymi zasadami lekarz POZ nie będzie mógł odmówić pacjentowi wizyty bezpośredniej (stacjonarnej) , gdy pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyrazi na to zgody , gdy pacjent cierpi na chorobę przewlekłą i nastąpiło u niego pogorszeniu lub zmiana objawów , gdy istnieje podejrzenie choroby nowotworowej , gdy dziecko nie ukończyło 6. roku życia oraz gdy jest to pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki czy położonej POZ wskazanej w deklaracji wyboru .

Jeśli mimo to lekarz odmówi pacjentowi wizyty stacjonarnej, pacjent powinien zgłosić tę nieprawidłowość, dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta (800 190 590) . Na stronie NFZ pojawiły się także informacje, kiedy wskazane jest stosowanie teleporad .

" Korzystasz z teleporady, gdy:

  1. Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

  2. Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

  3. Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

  4. Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.

  5. Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu " - czytamy na portalu nfz.gov.pl.

Nowe zasady korzystania z POZ nakazują również placówkom leczniczym POZ szczegółowe informowanie pacjentów o warunkach udzielania teleporad . Tego rodzaju informacje powinny być udostępniane pacjentom w miejscu leczenia i na stronie internetowej placówki oraz - na prośbę pacjenta - telefonicznie .

Regulacjom podlega także termin realizowania teleporady, która - jak podaje nfz.gov.pl - może być udzielona " nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście " lub " w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym ".

W swoich zaleceniach NFZ precyzuje ponadto przebieg teleporady . W pierwszej kolejności lekarz powinien potwierdzić tożsamość pacjenta , następnie przeprowadza wywiad z pacjentem i analizuje jego dokumentację medyczną , potem ustala jednostkę chorobową i zleca właściwe postępowanie medyczne, a w końcu - ocenia, czy teleporada jest wystarczająca do rozwiązania problemu zdrowotnego pacjenta . Jeśli " problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady ", lekarz powinien poinformować pacjenta o konieczności odbycia wizyty stacjonarnej.

Źródło: NFZ / nfz.gov.pl

Artykuły polecane przez redakcję WTV:

Obserwuj nas w
autor
Julian Bakuła
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@wtv.pl
polska świat polityka gospodarka gwiazdy tv pogoda opinie ekologia