Euro 2016. maleraffine.comŹródło: maleraffine.com
Wszystkie wideo autora Konrad Wrzesiński
Autor Konrad Wrzesiński - 4 Stycznia 2020

Polsat ukarany gigantyczną karą. 34,9 mln zł za "naruszanie zbiorowych interesów konsumentów"

Polsat, jako jedna z dwóch polskich stacji, dysponował prawami do pokazywania Mistrzostw Europy rozgrywanych we Francji. Dla Polaków jest to pamiętny turniej: po pierwsze, polska reprezentacja osiągnęła wówczas historyczny sukces, dochodząc do ćwierćfinału rozgrywek, w którym kadrowicze Nawałki musieli uznać wyższość Portugalczyków; po drugie, wielu telewidzów do dziś pamięta utrudnienia, jakie w bezpłatnym oglądaniu meczów zaserwował im właśnie Polsat.

Część meczów Polsat pokazywał na kanałach otwartych. Były to głównie mecze Polaków oraz wybrane hitowe spotkania danego dnia. Podobnie sytuacja miała się w przypadku TVP. Jeśli ktoś chciał zatem obejrzeć całe mistrzostwa, musiał spędzić miesiąc w najbliższym barze lub skorzystać z płatnej oferty Cyfrowego Polsatu.

Co ciekawe, problemów Polsatowi dostarczyły niemieckie kanały dostępne w Cyfrowym Polsacie – ZDF i Das Erste – które pokazywały mecze Euro 2016 bez żadnych dodatkowych opłat. Wystarczyło wybrać odpowiednie numery na dekoderze i wygodnie rozsiąść się przed telewizorem. Reakcja zajęła Polsatowi 6 dni. Tuż przed meczem Anglia – Walia oba programy znikły z listy dostępnych kanałów. "Nie oznacza to, że nie można było obejrzeć na nich meczów Euro 2016. Trzeba było je ustawić ręcznie, wpisując odpowiednie parametry i częstotliwości. To dość skomplikowana, nieintuicyjna operacja. Cyfrowy Polsat nie informował konsumentów o tej możliwości", przypomina "Wyborcza".

Było tak w istocie, wobec czego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polsat dwie kary pieniężne w łącznej kwocie ponad 34,9 mln zł.

W zoo w Krefeld zginęło 30 zwierząt. Policja podejrzewa, kto jest sprawcąW zoo w Krefeld zginęło 30 zwierząt. Policja podejrzewa, kto jest sprawcąCzytaj dalej

– Docierały do nas wówczas sygnały, że konsumenci są rozżaleni, bo Cyfrowy Polsat dokonał zmian bez uprzedzenia. Naszym zdaniem umyślnie utrudniał dostęp do transmisji, aby skłonić konsumentów do skorzystania z oferty spółki. Jeśli zależało im na meczach, mogli się zdecydować zapłacić za dostęp do transmisji – powiedział Marek Niechciał, cytowany przez gazetę prezes UOKiK. I dodaje: – Brak rzetelnej informacji o wprowadzonych zmianach i o alternatywnych sposobach uzyskania dostępu do kanałów ZDF i Das Erste powodował dezorientację u konsumentów. Wielu z nich mogło nie wiedzieć, że nadal mogą za darmo oglądać transmisje meczów. W związku z tym mogli niepotrzebnie wydać pieniądze. Nasza decyzja ma być sygnałem dla przedsiębiorców, że takie działania są niedopuszczalne.

W uzasadnieniu do decyzji Urzędu czytamy:

"Na podstawie art. 106 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. Dz. U. 2019 r., poz. 369 ze zm.) nakłada się na Cyfrowy Polsat S.A. z siedzibą w Warszawie:

  1. w związku z naruszeniem zakazu, o którym mowa w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. Dz. U. 2019 r., poz. 369 ze zm.), w zakresie opisanym w pkt I rozstrzygnięcia niniejszej decyzji, karę pieniężną w wysokości 20 068 112 zł po zaokrągleniu, płatną do budżetu państwa
  2. w związku z naruszeniem zakazu, o którym mowa w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. Dz. U. 2019 r., poz. 369 ze zm.), w zakresie opisanym w pkt II rozstrzygnięcia niniejszej decyzji, karę pieniężną w wysokości 14 850 403 zł po zaokrągleniu, płatną do budżetu państwa"

Polsat może się odwołać

Cyfrowy Polsat ma obowiązek publikacji (na koszt spółki) na głównej stronie internetowej Cyfrowy Polsat w terminie do 30 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji odpowiedniego oświadczenia.

– Z pewnością odwołamy się do sądu od tej decyzji – powiedział "Wyborczej" Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Grupy Polsat. Decyzja UOKiK nie jest bowiem prawomocna.

ZOBACZ TAKŻE:

1. Mikołaj ze sporymi zarobkami. Przebierana praca naprawdę się opłaca

2. Z ostatniej chwili: znany polityk niespodziewanie trafił do szpitala

3. Iberion - grupa mediowa przyszłości

4. Antyfake - nowy portal fact-checkingowy grupy mediowej Iberion

5. TVP odpowiada za materiały o Aleksandrze Dulkiewicz. "Nic im o tym nie wiadomo"

6. Smutne wiadomości. Dariusz Sawicki przegrał walkę z nowotworem

Nie przegap żadnych najciekawszych artykułów! Kliknij obserwuj wtv.pl na: Google News