CERT ostrzega przed oszustami wyłudzającymi dostęp do kont bankowych i urządzeń. Unsplash.com/rupixen
Źródło: Unsplash.com/rupixen
Wszystkie wideo autora Agata Jaroszewska
Autor Agata Jaroszewska - 27 Lutego 2021

Oszuści mogą okraść przez telefon. Podają się za pracowników banku

Po odebraniu telefonu wydaje się, że otrzymaliśmy telefon od infolinii naszego banku, lecz w rzeczywistości dzwonią oszuści. CERT Polska ostrzega przed kolejną próbą wyłudzenia pieniędzy, nakłaniania do zainstalowania złośliwego oprogramowania oraz dostępu do danych poufnych takich jak hasła do bankowości. Jak konkretnie tym razem działają złodzieje?

  • Popularność zyskało nowe oszustwo polegające na podszywanie się pod infolinię banku
  • Oszuści proszą o podanie hasła, bądź instalację złośliwego oprogramowania szpiegującego
  • CERT Polska ostrzega, że numer fałszywej infolinii może być identyczny, jak ten autentyczny

W ostatnim czasie spore grono osób otrzymało telefony od banku, jednak w rzeczywistości rozmawiali nie z pracownikami infolinii a z oszustami. Popularność zyskał zupełnie nowy sposób na to, by ukraść oszczędności zgromadzone na prywatnych kontach.

CERT Polska ostrzega o nowej metodzie oszustów, którzy korzystają z bezwarunkowego zaufania, jakim większość osób darzy osoby podające się za pracownika infolinii banku. Niestety w wielu przypadkach może skończyć to się to wyjątkowo źle.

Nowy sposób oszustów, podają się za pracowników banku

Informacje na temat zupełnie nowego podejścia oszustów do szansy na uzyskanie dany poufnych, w tym haseł do bankowości i bankowości mobilnej, powinny trafić do jak największej liczby osób. Coraz więcej klientów zgłasza, że otrzymali podejrzany telefon.

To właśnie jedna rozmowa telefoniczna może sprawić, że z konta znikną wszystkie pieniądze. Oszuści w sprytny sposób postanowili spróbować przekonać ludzi, że bank kontaktuje się w ważnej sprawie.

Były operator otwarcie opowiedział o pracy w TVN. Co na to nadawca?Były operator otwarcie opowiedział o pracy w TVN. Co na to nadawca?Czytaj dalej

- Nie daj się naciągnąć fałszywej infolinii banku. Obserwujemy coraz częstsze próby oszustwa, w których osoby podające się w rozmowie telefonicznej za pracowników banków próbują namówić Was do podania wrażliwych danych lub instalacji oprogramowania do zdalnego dostępu - napisano na Twitterze CERT Polska. Wiadomo, że oszuści mają kilka scenariuszy, którymi posługują się podczas próby kradzieży.

Nigdy nie podawaj swoich danych poufnych, oszuści zawsze je wykorzystają

W czasie kolejnych zgłoszeń o kradzieży zarówno instytucje, w tym banki, jak i policja przypomina, że nikt nie ma prawa żądać od nas podania prywatnych haseł i loginów. Nie mogą ich znać nawet pracownicy banku, który obsługuje poszczególny rachunek i konto. O dane poufne pytają tylko oszuści i złodzieje. Nigdy nie należy podawać takich informacji osobom nieuprawnionym.

Okazuje się, że oszuści przyjęli kilka możliwych scenariuszy. CERT Polska przekazuje, że po otrzymaniu telefonu z fałszywej infolinii bankowej możemy zostać poinformowani, iż:

  • doszło do włamania na konto i dokonana została jego blokada
  • konieczna jest weryfikacja, czy ostatni z przelewów został dokonany przez właściciela rachunku
  • przedstawienie szansy na zyski w związku z korzystnymi inwestycjami lub zakupem kryptowalut
  • doszło do oszustwa i konieczne jest potwierdzenie przelewem, że rozmówca ma prawo mieć dostęp do danego konta oraz zapobiec ewentualnej utracie zgromadzonych na nim środków pieniężnych

oszuści

Źródło: screen Twitter.com/CERT_Polska

Jak ustrzec się przed oszustami?

W przypadku dostępu do danych poufnych i ryzyka utraty pieniędzy zawsze warto podchodzić sceptycznie do telefonów, w których ktoś mówi o tym, że pracuje w banku, bądź danej instytucji. Poza uzyskaniem podstawowych informacji takich jak powód kontaktu oraz sprawdzeniem, czy numer telefonu nie jest inny niż zazwyczaj — co warto zaznaczyć, oszuści korzystać mogą z identycznych, jak autentyczne numery infolinii bankowych — zawsze można rozłączyć się i samemu zadzwonić na numer podany przez bank na stronie internetowej.

Nawet w przypadku, gdy odbierze inny pracownik, nie będzie problemu z załatwieniem konkretnej sprawy, a chwila ta może uchronić przed utratą wszystkich pieniędzy. Wszystkie próby oszustwa zawsze należy zgłaszać na policję, gdyż każda ze spraw dostarczyć może informacji na temat oszustów i samego oszustwa, która doprowadzi do złapania złodziei.

Źródło: Twitter.com/CERT_Polska / TVN24 Biznes tvn24.pl

Artykuły polecane przez redakcję WTV: