wtv.pl
telewizja-bukmacher-legalny-1611656453

Materiał zewnętrzny

Czy bukmacher może się reklamować w telewizji?

26 Stycznia 2021

Autor tekstu:

Barbara Daszuta

Udostępnij:

Dzięki znowelizowanej ustawie hazardowej, legalni bukmacherzy zyskali nowe możliwości marketingowe i reklamowe, z których skwapliwe korzystają. Jest to bowiem szansa na budowanie pozytywnego wizerunku oraz pozyskiwanie nowych klientów. Bukma

Autor: Klaudiusz Dąbrowski – felietonista betfan.pl

Nowelizacja ustawy hazardowej, która weszła w życie 1 kwietnia 2017 r. wprowadziła jasne zasady funkcjonowania branży bukmacherskiej w naszym kraju. Od tego czasu w legalny sposób mogą działać w Polsce jedynie te firmy bukmacherskie, które otrzymają przyznawaną przez ministerstwo finansów licencję.

Aby otrzymać taką licencję, bukmacher musi spełnić szereg konkretnych wymagań. Konieczne jest m.in. posiadanie siedziby na terenie naszego kraju, opłacanie w Polsce 12% podatku dochodowego, prowadzenie działalności na podstawie zaakceptowanych przez resort finansów regulaminów, a także weryfikacja tożsamości i wieku graczy, tak aby z usług bukmachera korzystały jedynie osoby pełnoletnie.

W zamian zakłady bukmacherskie online zyskały szersze niż dotychczas możliwości marketingowe oraz reklamowe.

Reklama bukmachera w telewizji? Tak, ale…

Zasady reklamowania swoich usług przez legalnych bukmacherów są ściśle określone w ustawie o grach losowych. Otóż w art. 29 tej ustawy zawarto informacje, że operator zakładów wzajemnych może reklamować swoje usługi wewnątrz i na zewnątrz punktów stacjonarnych oraz poprzez zatwierdzoną przez ministerstwo finansów stronę internetową, która służy do oferowania zakładów. Co ważne, reklama zakładów bukmacherskich nie może sugerować, że obstawianie kuponów może rozwiązywać problemy finansowe czy osobiste ani wiązać tego z relaksem, wypoczynkiem, sukcesem życiowym czy atrakcyjnością seksualną.

W tym momencie odróżnić trzeba reklamę od komunikacji. Otóż w Internecie można przecież natknąć się na programy produkowane przez bukmacherów, w których np. znani dziennikarze sportowi dyskutują o meczach piłki nożnej, a dodatkowo – operatorzy mają swoje profile na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. W świetle przepisów prawa, takie działania nie są reklamą (bo bukmacher nie zachęca w nich do typowania zakładów), ale komunikacją z otoczeniem – pozwalają one budować pozytywny wizerunek, poprawiają PR, kształtują świadomość marki. Jest to jak najbardziej dopuszczalne i legalne.

Jeśli chodzi o reklamy telewizyjne (m.in. w telewizji TVN), sprawa również nie jest jednoznaczna. Otóż bukmacherzy z licencją MF mogą legalnie reklamować się w telewizji jedynie między godziną 22:00 a 6:00, a więc wtedy, gdy istnieje mniejsza szansa, że reklamę obejrzą dzieci. Wyjątkiem są tu transmisje z imprez sportowych, meczów drużyn i zawodników, które sponsoruje bukmacher. Dla przykładu – jeśli dany operator jest sponsorem reprezentacji Polski w siatkówce, to reklama telewizyjna takiego bukmachera może pojawić się przed transmisją meczu, w przerwach pomiędzy setami czy po zakończeniu spotkania, nawet jeśli odbywa się ono o godzinie 16:00 czy 18:00.

Trzeba bowiem pamiętać, że to właśnie sponsoring jest dla bukmacherów jedną z najbardziej szerokich możliwości promowania swoich usług. Właściwie każdy legalny bukmacher sponsoruje polski sport – reprezentacje w grach zespołowych, kluby piłki nożnej, siatkówki i koszyków, związki sportowe, poszczególnych zawodników. Są również bukmacherzy, którzy decydują się na nawiązywanie współpracy ambasadorskiej ze znanymi osobami – sportowcami, dziennikarzami, celebrytami (np.: nawiązanie współpracy bukmachera Betfan z Mariuszem Pudzianowskim). Jest to bez wątpienia jedno z najlepszych dla bukmacherów narzędzi promocyjnych i marketingowych.

BETFAN Sp. z o.o. posiada zezwolenie MF na oferowanie zakładów w sieci Internet z dnia 29 października 2018 r. nr PS4.6831.3.2018). Zakłady bukmacherskie to ryzyko hazardu - zauważyłeś objawy uzależnienia, skontaktuj się ze specjalistą leczenia uzależnień. Uczestnictwo w nielegalnych zakładach bukmacherskich, wiąże się z konsekwencjami narażenia się na wysokie kary pieniężne oraz odpowiedzialność karną.

Tekst zewnętrzny

KOMUNIKAT O KONSEKWENCJACH UDZIAŁU W NIELEGALNYCH GRACH HAZARDOWYCH Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 Ustawy o grach hazardowych karze pieniężnej podlega uczestnik w grze hazardowej urządzanej bez koncesji lub zezwolenia. Zgodnie z art. 107 § 2 Kodeksu karnego skarbowego karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie podlega, kto na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczy w zagranicznej grze losowej lub zagranicznym zakładzie wzajemnym. Zgodnie z art. 109 kks uczestnik w grze losowej, zakładzie wzajemnym, grze na automacie, urządzonych lub prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom koncesji lub zezwolenia, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

KOMUNIKAT O RYZYKU ZWIĄZANYM Z UCZESTNICTWEM W ZAKŁADACH BUKMACHERSKICH Pamiętaj, że uczestnictwo w zakładach wzajemnych jest hazardem. Uprawiając hazard można stracić kontrolę nad graniem i uzależnić się. Uprawianie patologicznego hazardu, czyli tego, będącego wynikiem uzależnienia, może w skrajnych przypadkach prowadzić do zadłużenia, problemów zdrowotnych, zawodowych oraz rodzinnych. Pamiętaj, aby uczestnicząc w zakładach bukmacherskich: nigdy nie pożyczać pieniędzy na grę; nigdy nie starać się odrobić strat po przegranej grze; zachować równowagę pomiędzy grą i innymi zajęciami; nie traktować gry jako sposób na zarabianie pieniędzy; grać tylko pieniędzmi przeznaczonymi na rozrywkę, nie używać tych przeznaczonych na codzienne wydatki.

Podobne artykuły

TV

Wpadka przed meczem w TVN24, reporter runął jak długi. "Strasznie wysokie krawężniki w Rosji są"

Czytaj więcej >
Na stronie TVP Info odświeżony został artykuł z 2020 roku uderzający w TVN

TV

TVP Info odświeża artykuł z 2020 roku. Uderza w nim w TVN i wskazuje, że stacja przez lata okłamuje swoich widzów

Czytaj więcej >

TV

Wpadka TVP w trakcie meczu Polska – Słowacja. Przerwano transmisję, padły serwery?

Czytaj więcej >
TRICOLORS/East News

TV

"Nasz nowy dom": Wszystko wyszło na jaw nt. produkcji. Będzie problem?

Czytaj więcej >

TV

"Nasz nowy dom" znika z anteny? Mamy stanowisko Polsatu

Czytaj więcej >

TV

Powrót Tuska w "Wiadomościach TVP". "Poziom manipulacji TVP rośnie"

Czytaj więcej >