Ogromne zmiany, PKN Orlen wkracza na rynek mediowy. Przejmuje wydawnictwo Polska Press
-
PKN Orlen oświadczyło, że zakupiło dziś wydawnictwo Polska Press.
-
Polska Press była wydawcą największych portali i gazet regionalnych, m. in. Gazety Wrocławskiej, Dziennika Bałtyckiego, Głosu Wielkopolskiego i innych.
-
Część dziennikarzy i polityków wyraziła głębokie zaniepokojenie tą sytuacją.
-
Obawiają się, że spółka państwowa będzie miała głęboki wpływ na treści zamieszczane w przejętych mediach.
O sprawie ostro wypowiedzieli się m. in. reporterzy Onetu , którzy podeszli do tematu także z pewnym przekąsem.
PKN Orlen zakupiło Polska Press. Co teraz będzie ich własnością?
PKN Orlen , która z nazwy jest głównie Polskim Koncernem Naftowym, ale również jedną z najbogatszych polskich spółek państwowych, oświadczyła dziś, że zakupiła wydawnictwo Polska Press .
Polska Press była wydawcą największych regionalnych gazet i portali - znane w regionach dzienniki jak "Głos Wielkopolski", "Głos Pomorza", "Gazeta Wrocławska", "Dziennik Łódzki" i inne , które od lat informowały mieszkających w danym regionie Polaków o tym, co dzieje się w ich najbliższej okolicy. Do wydawcy należy również bezpłatny dziennik "Nasze Miasto" , który mogliśmy otrzymywać podczas przechodzenia ulicami naszych miejscowości.
Co ważne, liczby, które się z tym wiążą, są ogromne - są w posiadaniu 20 z 24 najbardziej znanych regionalnych dzienników i funkcjonują w 15 z 16 województw . Są również w posiadaniu aż 120 lokalnych tygodników . Jest to więc prawdziwy dostęp do informacji na szczeblu regionalnym.
Wydawca jest również właścicielem około 500 witryn internetowych związanych z prasą. Są to m. in. telemagazyn.pl, naszemiasto.pl, strefabiznesu.pl, gol24.pl czy strefaagro.pl .
Warto również zaznaczyć, że Orlen przejął niedawno 65% akcji w spółce RUCH , a tym samym przejął nad nią kontrolę.
- K onsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych. Przejęliśmy spółkę Ruch , co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce. Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press , skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN ORLEN do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej - informował o zakupie prezes Zarządu PKN Orlen, Daniel Obajtek.
Dziennikarze zaniepokojeni ruchem Orlenu
Po ogłoszeniu przejęcia, bardzo niepochlebnie o działaniach PKN Orlen wypowiedzieli się politycy opozycji i dziennikarze, zarzucając spółce próbę stworzenia kolejnych "mediów narodowych" tym razem trafiających jednak również do mniejszych miast i miasteczek . Jak pisali, dostęp do prasy regionalnej jest bardzo istotny.
Niektórzy redaktorzy podeszli do tematu z pełną powagą - zrobił tak m. in. Bartosz Węglarczyk z Onetu.
- Demokracja kurczy się na naszych oczach. Nikt nie może potem mówić, że nie widział lub nie słyszał - pisał na swoim Twitterze.
Z innej strony do tematu podszedł inny dziennikarz tego portalu - Janusz Schwertner.
- Łączymy się w bólu z braćmi Karnowskimi, Miłoszem Manasterskim i Marcinem Najmanem, którzy będą musieli tłumaczyć politykę rządu już nie tylko w TVP, wSieci, Gazecie Polskiej, Radiu Maryja, Tygodniku Solidarności, Polskim Radiu, ale także w 20 dziennikach Polska Press - możemy przeczytać w jego wpisie.
Wielu komentujących pytało, czy to koniec niezależnej prasy lokalnej . Nie wiadomo jednak, jakie naprawdę plany wobec przejętego wydawnictwa ma PKN Orlen.
źródło: [rmf24.pl]