Produkty, które podrożeją w 2021 roku. Warto się przygotować, ale także nie załamywać
-
2021 rok będzie obfitował w podwyżki cen sporej grupy produktów
-
Więcej pieniędzy zapłacić będzie trzeba m.in. za kosmetyki, AGD, RTV, czy meble
-
Wzrasta również płaca minimalna, jednak jest ona jednym z aspektów wpływających na wzrost cen w związku ze wzrostem kosztów wytwarzania poszczególnych produktów
-
Mniej zapłacą klienci sklepów odzieżowych
Informacje o tym, że musimy przygotować się na podwyżki , nie są najlepszymi wiadomościami , z jakimi chciałoby się wkroczyć w nowy rok. Pandemia koronawirusa mocno wpłynęła na światową gospodarkę , a polski konsument odczuje wzrost cen w swoim portfelu .
Już w przeciągu ostatnich miesięcy zapełniając koszyki w trakcie wizyt w sklepach, klienci mogli zdać sobie sprawę, że podwyżki stały się rzeczywistości ą. Niestety w najbliższym czasie nie ulegnie to zmianie i kolejne produkty będą drożeć . Eksperci nie mają co do tego wątpliwości.
Kolejne podwyżki cen produktów w 2021 roku. Wiemy, jakie artykuły będą kosztować więcej
To, że czekają nas podwyżki niektórych artykułów — jest faktem. Ceny pójdą w górę nie tylko ze względu na rosnący koszt wytworzenia poszczególnych rzeczy, ale również w związku z rosnącymi opłatami , takimi, jak ceny energii.
Zgodnie z szacunkami ekspertów, na których powołuje się Gazeta Wyborcza oraz INN Poland w 2021 roku największe podwyżki odczujemy przy zakupie kosmetyków , AGD , RTV oraz mebli . Już wcześniej wiele mówiło się na temat planów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego , które spełnione dość mocno wpłyną na branżę elektroniczną .
W przypadku spełnienia planów ministra Piotra Glińskiego dotyczących aktualizacji opłaty reprograficznej więcej zapłacimy najprawdopodobniej za m.in. za smartfony , Smart TV, czy komputery. Ceny niektórych telefonów mogą pójść w górę nawet o 300 złotych (więcej na ten temat przeczytasz > TUTAJ <).
Niestety większe pieniądze trzeba przygotować na niemal wszystko, a to głównie dlatego, że wzrasta płaca minimalna . Zwiększa to koszty prowadzenia poszczególnych biznesów , jednak sprzedawcy wiedzą, że nie mogą zbyt drastycznie podnosić cen , gdyż wywoła to efekt odwrotny do zamierzonego.
Wkrótce więcej zapłacimy za kosmetyki. Produkty spożywcze już podrożały
O ile wzrost cen artykułów higienicznych i kosmetyków jawi się dopiero jako coś, co nadejdzie, to za produkty spożywcze trafiające do naszych koszyków zapłaciliśmy już więcej w ciągu ostatnich miesięcy. Podwyżki były odczuwalne nawet na najbardziej podstawowych rzeczach, takich jak np. pieczywo , które — zgodnie z danymi przytaczanymi przez INN Poland — podrożało o 7 proc .
Większe pieniądze musieliśmy zapłacić również za mleko (wzrost ceny o 6,4 proc .) oraz ryż (wzrost ceny o 6,8 proc .). Niestety zgodnie z zapowiedziami ekspertów miłośnicy książek zauważą, że z ich portfela znika większa ilość gotówki niż dotychczas. Po okresie stabilizacji cen nadchodzi czas, gdy księgarze będą musili zmienić cenówki na swoich półkach.
- W roku 2021 ceny książek będą rosły ze względu na wygasanie obecnych nadzwyczajnych promocji, ale również ze względu na rosnące koszty wytwarzania i dystrybucji przy wciąż niskim popycie. Roczna dynamika cen książek w roku 2021 podnosić się będzie do 2-3 proc. - mówi cytowany przez INN Poland Piotr Soroczyński z Krajowej Izby Gospodarczej (KIG).
W branży kosmetycznej podwyżki na początku nowego roku przyspieszą i zdaniem Piotra Soroczyńskiego z KIG mogą zatrzymać się na wzroście cen nawet o ponad 3 proc . Również w tym przypadku największym aspektem wywołującym podwyżki będzie fakt, że koszty produkcji znacząco poszły w górę .
Ceny odzieży w dół, ale płaca minimalna w górę
Podwyżki cen poszczególnych artykułów to standardowy mechanizm w trudnym gospodarczo czasie. Obecnie prowadzący biznesy muszą borykać się nie tylko z mniejszym popytem , ale również większymi kosztami związanymi m.in. ze wzrostem płacy minimalnej.
Warto zastanowić się, czy zamiast kierować się do sklepów korzystniej nie jest zainteresować się modnym trendem less waste , mającym ograniczyć ilość produkowanych przez nas zbędnych odpadów . W tym momencie rezygnacja z zakupów nowych elementów garderoby może być nieco trudniejsza, gdyż branża odzieżowa będzie jedną z nielicznych, gdzie ceny widoczne na metkach zmaleją .
- W ostatnim czasie nieco szybszy był spadek cen odzieży: od -2,5 do -3 proc. w ujęciu rok do roku niż obuwia: - 1, -1,5 proc . w ujęciu rok do roku. Spadki cen utrzymają się najprawdopodobniej również w roku 2021. Ich skala będzie zbliżona do notowanej w roku bieżącym - mówi Piotr Soroczyński z KIG , wskazując jednocześnie, że jest to ściśle związany z masowym importem oraz sporą zmianą w produktach kupowanych przez klientów.
Źródło: Gazeta Wyborcza / INN Poland