Już nie Biedronka ani Auchan. Nowy lider rankingu najtańszych sieciówek
Biedronka, Lidl, Kaufland, a może Auchan - która sieciówka oferuje najtańsze zakupy? Szalejąca inflacja przetasowała ranking cenowy. W 9 sklepach odnotowano wzrost cen, a lider został zdeklasowany.
Już nie Biedronka i nie Auchan. Nowy lider wśród najtańszych sieciówek
Biedronka to jedna z najbardziej popularnych sieciówek w Polsce, ale czy najtańsza? Postanowiła to sprawdzić agencja ASM Sales Force Agency. Z lipcowego raportu “Koszyk Zakupowy” wynika, że doszło do poważnych zmian.
Wszystko z powodu inflacji, którą można bez trudu dostrzec na półkach sklepowych. GUS podaje, że w lipcu ceny towarów i usług wzrosły o 5 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w roku poprzednim. To najwyższy skok od maja 2011 r.
Jak kształtują się ceny w sklepach? Raport agencji wskazuje, że średnia ceny zakupów zwiększyły się o 5,99 proc . Wyliczenia zostały przygotowane w oparciu o zestaw produktów dostępnych w sieciówkach w najniższych cenach. W którym sklepie, mimo niekorzystnych warunków, można zrobić najtańsze zakupy?
Na czele rankingu znalazł się Lidl , który wyprzedził Auchan . Zwycięstwo zawdzięcza dużemu spadkowi średniej ceny koszyka zakupowego (5,87 proc.). Zestaw podstawowych produktów kosztował 213,51 zł , czyli o 5,49 zł mniej niż za koszyk w Auchan. Ta sieciówka zajęła drugie miejsce w zestawieniu.
Gdzie jest najdrożej? Niechlubny lider bez zmian
Co ciekawe, na końcu stawki sytuacja wygląda dość stabilne. Najdroższy koszyk zakupowy ponownie zaobserwowano w Tesco. Podstawowe produkty kosztowały 245,44 proc. To o prawie 15 proc. więcej niż w Lidlu.
Choć Lidl znalazł się na czele rankingu, to na uwagę zasługuje również Makro. Radio Zet donosi, że to właśnie w tej sieciówce agencja odnotowała największy spadek cen koszyka zakupowego. Uśredniona cena w lipcu była o 9,83 proc. niższa niż przed rokiem. W ujęciu bezwzględnym to aż 23,88 zł.
Prawie wszędzie jest drożej, ale sieciówki stawiają na promocje
Z wyliczeń agencji wynika, że podstawowe produkty podrożały średnio o 2,25 proc. względem czerwca 2021 r. W 9 na 11 sieciówkach ceny były wyższe zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym.
Wśród nich znalazły się takie sklepy jak Tesco - 6,43 proc., e-grocery - 3,43 proc. i Carrefour - 3,29 proc.
Z kolei koszyk maksymalny (najdroższy) był w lipcu tańszy o 7,73 proc. niż w 2020 r. Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, tłumaczył, że oznacza to, że sieciówki nadal decydują się na promocje w niektórych kategoriach produktowych, aby przyciągnąć klientów.
W ramach badania agencja sprawdziła ceny 40 tych samych artykułów w 11 sieciówkach. Pod uwagę wzięła zarówno sklepy stacjonarne, jak i kanał e-commerce.
Byłeś świadkiem zdarzenia, które powinniśmy opisać? Napisz maila na adres redakcja@wtv.pl. Przyjrzymy się sprawie.
Artykuły polecane przez redakcję WTV
-
Świętokrzyskie. Matka z córką zginęły w wypadku, sprawcy byli pijani
-
Gózd. Trąba powietrzna doszczętnie zniszczyła schronisko dla zwierząt