wtv.pl Gospodarka Podatek cukrowy nie był wcale odpowiednim rozwiązaniem? Diametralnie spadła sprzedaż słodzonych napojów
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Podatek cukrowy nie był wcale odpowiednim rozwiązaniem? Diametralnie spadła sprzedaż słodzonych napojów

19 marca 2022
Autor tekstu: Julian Bakuła
  • Od 1 stycznia 2021 obowiązuje podatek cukrowy

  • CMR podało dane na temat sprzedaży objętych nim produtków

  • Część napojów gazowanych podrożała nawet o 45 proc.

Jak podaje za Centrum Monitorowania Rynku (CMR) Polsat News, obowiązujący od 1 stycznia 2021 podatek cukrowy przyczynił się do spadku sprzedaży objętych nim produktów . Podatek cukrowy składa się z części stałej i zmiennej .

" Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem , dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny/tauryny . Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram/100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty , który wynosi 1,20 zł za litr napoju " - tłumaczy CMR.

Z części stałej opłaty zwolnione są napoje z zawartością soków owocowo-warzywnych na poziomie co najmniej 20 proc . Z podatku cukrowego zwolnione są także napoje składające się w większości z mleka , np. kawy mrożone , jak również napoje węglowodanowo-elektrolitowe takie jak izotoniki .

Najmniejszy wzrost cen w związku z wprowadzeniem podatku cukrowego odnotowano w styczniu 2021 roku w przypadku napojów energetycznych , które w przeliczeniu na litr napoju podrożały średnio o 8 proc. względem końcówki 2020 roku.

Napoje drożeją po podatku cukrowym

Jak wskazuje Polsat News, przez podatek cukrowy podrożały przede wszystkim napoje sprzedawane przez sieci handlowe pod ich własną marką. Z danych CMR wynika, że " najwyższy wzrost cen raportowany jest w przypadku produktów brandowanych marką własną (23%) , a ceny jednostkowe produktów topowych graczy rynkowych rosną jednocyfrowo ".

W wyniku wprowadzenia podatku cukrowego najbardziej podrożały napoje gazowane . " Wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23% i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021 " - podaje CMR.

Także tutaj daje się zauważyć większy przyrost cen w przypadku marek własnych sieci handlowych , który wyniósł aż 45 proc . Wyniki głównych producentów takich jak CocaCola i Pepsico wpisują się w trend obserwowany dla całej kategorii. Z kolei najmniejszy wzrost cen produktów objętych podatkiem cukrowym odnotowano w przypadku oferty Schweppes i Zbyszko .

Według obecnego ministra zdrowia i byłego prezesa NFZ Adama Niedzielskiego wprowadzenie podatku cukrowego ma cel nie tyle fiskalny, ile prozdrowotny . - Zależy nam na osiągnięciu efektów, jakie osiągnięto w innych krajach, czyli trwałej zmianie zwyczajów żywieniowych . Wpływy z tej opłaty w dużej części zostaną przeznaczone na leczenie , ale przede wszystkim będą oddziaływać na zachowania konsumenckie istotne dla zachowania zdrowia , na czym nam najbardziej zależy - przytaczał słowa Niedzielskiego za ISBzdrowie portal money.pl na początku ubiegłego roku.

" Opłata stanowi przychód Narodowego Funduszu Zdrowia (96,5%) i dochód budżetu państwa (3,5%) . Narodowy Fundusz Zdrowia przeznacza uzyskane środki na działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej związane z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców z chorobami rozwiniętymi na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych (w szczególności z nadwagą i otyłością ) " - czytamy na portalu gov.pl.

Źródło: Polsat News, Centrum Monitorowania Rynku (CMR), money.pl, ISBzdrowie, gov.pl

Artykuły polecane przez redakcję WTV:

Obserwuj nas w
autor
Julian Bakuła
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@wtv.pl
polska świat polityka gospodarka gwiazdy tv pogoda opinie ekologia