TVP Surdel. Twitter / Tomasz SurdelŹródło: Twitter / Tomasz Surdel
Wszystkie wideo autora Paweł Sekmistrz
Autor Paweł Sekmistrz - 16 Lutego 2021

Tomasz Surdel odmówił występu w TVP. Wzięli materiał kogoś innego i podpisali jego nazwiskiem

TVP wykorzystała fragment programu YouTube Bartka Czukiewskiego z udziałem Tomasza Surdela bez zgody zainteresowanych. Dziennikarz odmówił występu w programie państwowej telewizji, ale nie powstrzymało to jej twórców przed bezprawnym wykorzystaniem jego wypowiedzi w materiale.

  • Tomasz Surdel odrzucił propozycję Caritasu dotyczącą występu w jednym z programów TVP
  • Państwowe medium zdecydowało się zatem na wykorzystanie archiwalnych materiałów z udziałem dziennikarza
  • Bezprawnie posłużono się zatem fragmentem programu w serwisie YouTube, którego Surdel był uczestnikiem

Sytuacja, jaka miała miejsce w programie TVP, zdaniem dziennikarza zakrawa o łamanie prawa autorskiego. 

TVP wykorzystuje Tomasza Surdela

To sprawa, jaka prawdopodobnie nie miała precedensu w historii polskich mediów. Odmowa występu korespondenta Gazety Wyborczej z Wenezueli Tomasza Surdela jako komentatora w jednym z programów na antenie TVP Info postawiła jego producentów w trudnej sytuacji. Za wszelką cenę chcieli w nim ukazać wypowiedź specjalisty.

Całą sytuację opisuje na swoim Twitterze sam zainteresowany. Jak twierdzi, otrzymał prośbę od Caritasu, by wziąć udział w programie Redakcji Katolickiej TVP na temat uchodźców z Wenezueli. Jako że temat był wyjątkowo bliski sercu dziennikarza, długo zastanawiał się nad przyjęciem propozycji. 

Poseł Łącki zapytał Krzysztofa Ziemca o negatywne telefony do TVP Info. „Nie wiem, czy były”Poseł Łącki zapytał Krzysztofa Ziemca o negatywne telefony do TVP Info. „Nie wiem, czy były”Czytaj dalej

Niechęć do stronniczego i wykluczającego przekazu promowanego przez stację telewizyjną okazała się jednak większa. Surdel postanowił zatem pozostawić prośbę Caritasu bez odpowiedzi. Będąc przekonanym, że na tym temat się skończy, nie spodziewał się fali pytań, która przeleje się przez jego media społecznościowe. 

No i teraz wyobraźcie sobie moje zdziwienie, gdy w miniony weekend zacząłem dostawać informacje komentujące moje wystąpienie w TVP. Co się stało? Jak to możliwe? - opowiadał Tomasz Surdel. 

Łamanie praw autorskich?

Szybko okazało się, że brak zgody polskiego korespondenta z Wenezueli nie powstrzymał TVP od umieszczenia go w swoim materiale. Producenci postanowili wykorzystać fragment programu "Bez planu" z serwisu YouTube, w którym wystąpił Surdel. 

W TVP jak widać wszystko możliwe. Telewizja najzwyczajniej w świecie ukradła (bo inaczej, w świetle prawa autorskiego, nie można nazwać użycia czyjegoś materiału bez jego zgody) fragmenty vloga o Wenezueli mojego kumpla Barta z #BezPlanu - relacjonował dziennikarz na Twitterze. 

Jakby tego było mało, telewizja zamieściła w swoim programie fragment wypowiedzi prowadzącego, Bartka Czukiewskiego podpisując go nazwiskiem... Tomasza Surdela

Po interwencji dziennikarza, TVP postanowiła oficjalnie przeprosić reportera w swoich mediach społecznościowych. Zaznaczyła też, że nieprofesjonalne fragmenty ich programu nie pojawią się w serwisie VOD. 

Przepraszamy Pana Tomasza Surdela oraz Pana Bartka Czukiewskiego za niewłaściwe wykorzystanie materiału i błędne podanie danych związanych z pomocą dla uchodźców z Wenezueli. Materiał nie został umieszczony na TVP VOD i trwają pracę nad jego poprawą - napisano. 

Źródło: spidersweb.pl, twitter.com

Artykuły polecane przez redakcję WTV: