W piątek ruszyła rejestracja na szczepienia dla osób po 70. roku życia.. Marek BAZAK/East NewsŹródło: Marek BAZAK/East News
Wszystkie wideo autora Julian Bakuła
Autor Julian Bakuła - 23 Stycznia 2021

Dziwne telefony ws. szczepień zaniepokoiły wielu seniorów. Przedstawiciele NFZ zabrali głos

W piątek uruchomiona została rejestracja na szczepienia dla osób po 70. roku życia. W pełni zdalnej rejestracji można dokonać na kilka sposobów. Seniorzy skarżą się jednak, że otrzymują telefony z automatycznego numeru informujące ich o zmianie miejsca szczepienia. Niektórym trudno nawet stwierdzić, czy aby na pewno kontaktuje się z nimi NFZ.

  • Od piątku trwa rejestracja na szczepienia dla osób po 70. roku życia
  • Seniorzy otrzymują telefony z automatycznego numeru NFZ
  • Nie są pewni, czy to faktycznie NFZ informuje ich o zmianie placówki, w której odbędzie się szczepienie
  • NFZ wyjaśnia działanie automatycznego numeru na swojej stronie

W piątek, 22 stycznia, uruchomiona została rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19 dla seniorów, którzy ukończyli 70. rok życia. W dalszym ciągu rejestrowani są także starsi seniorzy, którzy mogą zapisywać się na szczepienia już od 15 stycznia.

W pełni zdalnej rejestracji można dokonać, korzystając z infolinii pod numerem 989. Jak dowiadujemy się z portalu gov.pl, jest to całodobowa i bezpłatna infolinia. W imieniu seniora może skorzystać z niej także jego rodzina lub sąsiad. Przed połączeniem należy przygotować swój numer PESEL i (opcjonalnie) numer kontaktowy, a następnie wybrać dokładny, preferowany termin szczepienia i placówkę, w której ma się ono odbyć.

"Po rozmowie na podany numer telefonu otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. Jeśli nie uda Ci się połączyć z konsultantem, zostaniesz przekierowany do automatycznej rejestracji. Automat zaproponuje Ci kilka opcji, wybierz „Chcę zapisać się na szczepienie”. Zostaniesz poproszony o podanie numeru PESEL i Twojego kodu pocztowego. Potem wybierzesz dla siebie dogodny termin na przyjęcie szczepionki przeciwko Covid-19" - czytamy na rządowym portalu informacyjnym.

Kolejnym sposobem zdalnej rejestracji na szczepienia dla seniorów jest wysłanie wiadomości SMS o treści SzczepimySie na numer 664 908 556. "System pokieruje Cię krok po kroku: najpierw zostaniesz poproszony o przekazanie numeru PESEL, a potem o przesłanie kodu pocztowego. System zaproponuje Ci najbliższy termin na szczepienie w punkcie położonym blisko Twojego miejsca zamieszkania" - czytamy na gov.pl.

Urządzili konkurs w szkołach podstawowych. Dzieci mają wysyłać prace antyaborcyjneUrządzili konkurs w szkołach podstawowych. Dzieci mają wysyłać prace antyaborcyjneCzytaj dalej

Jeśli proponowany termin nie okaże się odpowiedni, rejestrująca się osoba będzie mogła wybrać inną datę szczepienia. Następnie na dobę przed zaplanowanym szczepieniem otrzyma wiadomość SMS z przypomnieniem terminu szczepienia i adresu placówki. Osoby dysponujące profilem zaufanym mogą ponadto zarejestrować się na szczepienie korzystając z e-Rejestracji na portalu pacjent.gov.pl.

Osobie rejestrującej się zaproponowane zostanie pięć możliwych terminów szczepienia. "Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację" - czytamy w instruktażu. Rejestrować można się także bezpośrednio w obranym przez nas punkcie szczepień

Telefony na temat szczepień od NFZ

Jak podaje tvn24.pl, pomimo dość przejrzystego opisania dostępnych sposobów i procedury rejestracji na szczepienia na rządowych portalach informacyjnych niepokój wśród części starszych osób wzbudziły połączenia telefoniczne z automatycznego numeru NFZ - 22 295 00 85 - informujące o zmianie placówki, w której odbędzie się zaplanowane szczepienie.

Część seniorów jest zdezorientowana tym sposobem powiadamiania o zmianie placówki, w której mają się zaszczepić. Według tvn24.pl dyskusje w mediach społecznościowych sugerują nawet, że niektóre starsze osoby nie mają pewności, czy faktycznie kontaktuje się z nimi NFZ

Procedurę tę wyjaśnia na swojej stronie NFZ. "Komunikat głosowy rozpoczyna się od słów: „Tu Infolinia Narodowego Programu Szczepień. UWAGA, przekazujemy ważną informację…”. Informacja o zmianie adresu punktu szczepień zostanie odczytana dwukrotnie podczas jednej rozmowy" - czytamy w komunikacie opublikowanym w czwartek na portalu nfz.gov.pl.

NFZ przypomina również, że jest to numer automatyczny, w związku z czym nie należy na niego oddzwaniać. "Automatyczny konsultant będzie próbował połączyć się z seniorem dwukrotnie w ciągu dwóch dni. Jeśli z różnych przyczyn senior nie odsłucha wiadomości (np. nie odbierze telefonu lub połączenie zostanie przerwane), wtedy zadzwoni do niego osoba z infolinii Narodowego Programu Szczepień. Przekaże wszystkie szczegóły dotyczące szczepienia, czyli nowy adres punktu szczepień oraz potwierdzi dzień i godzinę szczepienia" - tłumaczy NFZ.

Źródło: tvn24.pl, nfz.gov.pl

Artykuły polecane przez redakcję WTV: