Dziwne telefony ws. szczepień zaniepokoiły wielu seniorów. Przedstawiciele NFZ zabrali głos
W piątek uruchomiona została rejestracja na szczepienia dla osób po 70. roku życia. W pełni zdalnej rejestracji można dokonać na kilka sposobów. Seniorzy skarżą się jednak, że otrzymują telefony z automatycznego numeru informujące ich o zmianie miejsca szczepienia. Niektórym trudno nawet stwierdzić, czy aby na pewno kontaktuje się z nimi NFZ.
- Od piątku trwa rejestracja na szczepienia dla osób po 70. roku życia
- Seniorzy otrzymują telefony z automatycznego numeru NFZ
- Nie są pewni, czy to faktycznie NFZ informuje ich o zmianie placówki, w której odbędzie się szczepienie
- NFZ wyjaśnia działanie automatycznego numeru na swojej stronie
W piątek, 22 stycznia, uruchomiona została rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19 dla seniorów, którzy ukończyli 70. rok życia. W dalszym ciągu rejestrowani są także starsi seniorzy, którzy mogą zapisywać się na szczepienia już od 15 stycznia.
W pełni zdalnej rejestracji można dokonać, korzystając z infolinii pod numerem 989. Jak dowiadujemy się z portalu gov.pl, jest to całodobowa i bezpłatna infolinia. W imieniu seniora może skorzystać z niej także jego rodzina lub sąsiad. Przed połączeniem należy przygotować swój numer PESEL i (opcjonalnie) numer kontaktowy, a następnie wybrać dokładny, preferowany termin szczepienia i placówkę, w której ma się ono odbyć.
"Po rozmowie na podany numer telefonu otrzymasz SMS z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie. Jeśli nie uda Ci się połączyć z konsultantem, zostaniesz przekierowany do automatycznej rejestracji. Automat zaproponuje Ci kilka opcji, wybierz „Chcę zapisać się na szczepienie”. Zostaniesz poproszony o podanie numeru PESEL i Twojego kodu pocztowego. Potem wybierzesz dla siebie dogodny termin na przyjęcie szczepionki przeciwko Covid-19" - czytamy na rządowym portalu informacyjnym.
Kolejnym sposobem zdalnej rejestracji na szczepienia dla seniorów jest wysłanie wiadomości SMS o treści SzczepimySie na numer 664 908 556. "System pokieruje Cię krok po kroku: najpierw zostaniesz poproszony o przekazanie numeru PESEL, a potem o przesłanie kodu pocztowego. System zaproponuje Ci najbliższy termin na szczepienie w punkcie położonym blisko Twojego miejsca zamieszkania" - czytamy na gov.pl.
Jeśli proponowany termin nie okaże się odpowiedni, rejestrująca się osoba będzie mogła wybrać inną datę szczepienia. Następnie na dobę przed zaplanowanym szczepieniem otrzyma wiadomość SMS z przypomnieniem terminu szczepienia i adresu placówki. Osoby dysponujące profilem zaufanym mogą ponadto zarejestrować się na szczepienie korzystając z e-Rejestracji na portalu pacjent.gov.pl.
Osobie rejestrującej się zaproponowane zostanie pięć możliwych terminów szczepienia. "Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację" - czytamy w instruktażu. Rejestrować można się także bezpośrednio w obranym przez nas punkcie szczepień.
Telefony na temat szczepień od NFZ
Jak podaje tvn24.pl, pomimo dość przejrzystego opisania dostępnych sposobów i procedury rejestracji na szczepienia na rządowych portalach informacyjnych niepokój wśród części starszych osób wzbudziły połączenia telefoniczne z automatycznego numeru NFZ - 22 295 00 85 - informujące o zmianie placówki, w której odbędzie się zaplanowane szczepienie.
Część seniorów jest zdezorientowana tym sposobem powiadamiania o zmianie placówki, w której mają się zaszczepić. Według tvn24.pl dyskusje w mediach społecznościowych sugerują nawet, że niektóre starsze osoby nie mają pewności, czy faktycznie kontaktuje się z nimi NFZ.
Procedurę tę wyjaśnia na swojej stronie NFZ. "Komunikat głosowy rozpoczyna się od słów: „Tu Infolinia Narodowego Programu Szczepień. UWAGA, przekazujemy ważną informację…”. Informacja o zmianie adresu punktu szczepień zostanie odczytana dwukrotnie podczas jednej rozmowy" - czytamy w komunikacie opublikowanym w czwartek na portalu nfz.gov.pl.
NFZ przypomina również, że jest to numer automatyczny, w związku z czym nie należy na niego oddzwaniać. "Automatyczny konsultant będzie próbował połączyć się z seniorem dwukrotnie w ciągu dwóch dni. Jeśli z różnych przyczyn senior nie odsłucha wiadomości (np. nie odbierze telefonu lub połączenie zostanie przerwane), wtedy zadzwoni do niego osoba z infolinii Narodowego Programu Szczepień. Przekaże wszystkie szczegóły dotyczące szczepienia, czyli nowy adres punktu szczepień oraz potwierdzi dzień i godzinę szczepienia" - tłumaczy NFZ.
Źródło: tvn24.pl, nfz.gov.pl
Artykuły polecane przez redakcję WTV: