Fot. Piotr Molecki/East News, Warszawa, 29.12.2020. Zbliza sie podatek cukrowy, zacznie obowiazywac od stycznia 2021 roku. Choc nazwa moze byc nieco mylaca, podatek cukrowy obejmie wlasciwie tylko napoje (nawet te bez cukru, slodzone slodzikami) oraz alkohol w niewielkich butelkach (tzw. malpki).. Piotr Molecki/East NewsŹródło: Piotr Molecki/East News
Wszystkie wideo autora Julian Bakuła
Autor Julian Bakuła - 7 Stycznia 2021

Znaleźli sposób na obejście podatku cukrowego. Chcą kupować Coca-Colę jako coś całkowicie innego

Wraz z początkiem roku zaczął w Polsce obowiązywać podatek cukrowy, czyli opłata naliczana w związku ze sprzedażą napojów słodzonych oraz napojów z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Deklarowany cel opłaty jest zdrowotny, jednak przedsiębiorcy alarmują, że może ona mieć negatywne skutki dla gospodarki. Tymczasem niektórzy znaleźli już sposób na obejście podatku cukrowego.

Jak dowiadujemy się z rządowego portalu dla przedsiębiorców, podatek cukrowy obowiązuje "osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej" zajmujące się sprzedażą napojów słodzonych do punktów sprzedaży detalicznej, jak również "prowadzących sprzedaż detaliczną producentów, importerów oraz podmioty nabywające napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów" i "zamawiających, gdy skład napoju stanowi element umowy zawartej przez producenta, dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego".

Podatek cukrowy ma dwie składowe - stałą(50 groszy za napoje o zawartości cukru większej lub równej 5 g na 100 ml oraz za napoje z substancjami słodzącymi) i zmienną (10 groszy za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju).

W przypadku napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny podatek cukrowy wynosi 10 groszy na 1 litr napoju. Z kolei napoje zawierające do 20% soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego oraz napoje będące roztworami węglowodanowo-elektrolitowymi obciążane są tylko częścią zmienną opłaty

Podatek cukrowy nie może przekroczyć wysokości 1,20 zł za 1 litr napoju. Wraz z tą opłatą wprowadzono również opłatę od "małpek", czyli napojów alkoholowych sprzedawanych w butelkach o objętości mniejszej niż 300 ml. Przykładowo - w przypadku 100-mililitrowej butelki 40-procentowej wódki opłata ta wyniesie 1 zł.

Pilna konferencja ministra edukacji wreszcie się odbyła. Najnowsze informacje ws. powrotu dzieci do szkółPilna konferencja ministra edukacji wreszcie się odbyła. Najnowsze informacje ws. powrotu dzieci do szkółCzytaj dalej

Problemy z podatkiem cukrowym

Zapowiedzi wprowadzenia podatku cukrowego już w ubiegłym roku wywołały protesty przedsiębiorców, którzy zarzucali rządowi, że rzekomo prozdrowotny cel opłaty jest tylko pretekstem do łatania dziury budżetowej kosztem producentów, sprzedawców i konsumentów. 

Jak podaje Radio ZET, podatek cukrowy uderza w kupujących, bo przekłada się na wzrost cen niektórych napojów o nawet 40 procent. Z kolei przedsiębiorcy mogą w tej sytuacji obawiać się spadku popytu na droższe produkty.

Zrzeszająca przedsiębiorców Konfederacja Lewiatan jeszcze w lutym ubiegłego roku alarmowała, że podatek cukrowy obniży konkurencyjność działających na polskim rynku przedsiębiorstw, uderzy w polskich rolników uprawiających buraki cukrowe oraz w cukrownie, ale też - paradoksalnie - wpłynie negatywnie na budżet państwa, obniżając wpływy z eksportu żywności prowadzonego przez przedsiębiorstwa, które płacą podatki w Polsce.

Podatek cukrowy będzie omijany?

Jak podaje Radio ZET, przedsiębiorcy i producenci robią wszystko, co w ich mocy, aby zminimalizować negatywne dla nich skutki wprowadzenia podatku cukrowego. Producenci chcą zmniejszyć pojemność butelek, w których sprzedawane są napoje słodzone, aby zmniejszyć wysokość opłaty.

Z kolei sprzedawcy wpadli na pomysł sprowadzania z zagranicy sztandarowego napoju słodzonego, czyli Coca-Coli, nie jako artykułu spożywczego, lecz jako odrdzewiacza (w której to roli ponoć doskonale się sprawdza). Miałoby to pozwolić na całkowite ominięcie opłaty. Chociaż duże sieci handlowe w obawie przed kontrolami raczej nie pójdą tą drogą, to niewykluczone, że strategia rozpowszechni się wśród mniejszych sprzedawców.

Źródło: Radio ZET, biznes.gov.pl, Konfederacja Lewiatan

Artykuły polecane przez redakcję WTV: