Na portalach zakupionych przez PKN Orlen pojawiły się zaskakujące artykuły.. Pixabay/CreativegenŹródło: Pixabay/Creativegen
Wszystkie wideo autora Anna Dymarczyk
Autor Anna Dymarczyk - 5 Stycznia 2021

Dlatego Orlen kupił Polskę Press? Seria zastanawiających artykułów

PKN Orlen ogłosił w grudniu zakup wydawnictwa Polska Press, w którego posiadaniu znajdowały się dziesiątki regionalnych gazet i portali informacyjnych z całego kraju. Już wtedy wieszczono, że mogą pojawić się próby manipulacji treścią. Jak się okazało, już w styczniu pojawiły się zastanawiające artykuły dotyczące największego państwowego koncernu.

  • PKN Orlen kupiło w grudniu wydawnictwo Polska Press - właściciela wielu regionalnych dzienników i portali
  • Istniały podejrzenia, że niedługo Orlen skorzysta ze swojego zakupu i będzie promował treści chwalące rząd
  • Jak się okazało, już po nowym roku pojawiły się artykuły, wypowiadające się ciepło o nowym właścicielu
  • Wygląda na to, że przyszłość zakupionych lokalnych portali może wyglądać jak teraźniejszość TVP

Czy Orlen również w najbliższych dniach będzie próbował nacisków na redaktorów?

PKN Orlen kupił Polska Press. Zaistniały obawy w kwestii treści

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, ogłosił w grudniu zakup wydawnictwa Polska Press - właściciela wielu regionalnych dzienników i portali informacyjnych (m. in. „Gazety Wrocławskiej”, „Dziennika Zachodniego” czy „Kuriera Lubelskiego”). Podawane przez nich informacje czytane są przez miliony Polaków z mniejszych miejscowości i wsi. 

Obawy związane z tym przejęciem narastały od dłuższego czasu - oficjalna informacja wywołała w Internecie prawdziwą burzę. Dziennikarze z wielu cenionych portali i tygodników wyrażali swoje obawy związane z ekspansją państwowych spółek w dział medialny

Wielu podnosiło kwestię manipulowania treściami, które podobnie jak to, co można oglądać w TVP czy słuchać w Polskim Radiu, miałyby docierać do wielu mniejszych miejscowości i gigantycznej bazy odbiorców. Inwestycja w te media nie została dokładnie wyjaśniona przez koncern. 

Anna Cieślak wydała oświadczenie ws. swego zaszczepienia. Anna Cieślak wydała oświadczenie ws. swego zaszczepienia. "Wierzę naukowcom i lekarzom"Czytaj dalej

- Na przestrzeni ostatnich lat, liczba unikalnych użytkowników Polska Press wykazuje tendencję wzrostową, rosnąc w samym listopadzie 2020 r. 45 proc. rok do roku - podano w komunikacie Orlenu. 

Czy obawy w związku z treściami, które miałyby pojawiać się w dziennikach i na portalach były uzasadnione? Okazuje się, że pierwsze przesłanki je potwierdzające już się pojawiły. 

Artykuł, który zadziwił. Wychwalanie Orlenu w noworocznym wydaniu

Wskazujący na pierwsze zmiany w formułowaniu treści pojawiły się już w wydaniach sylwestrowo-noworocznych „Gazety Pomorskiej”, „Dziennika Łódzkiego”, „Kuriera Porannego” i  paru innych dzienników Polska Press. Tytuł artykułu, który pojawił się na kolejnych stronach mógł budzić wątpliwości.

„PKN Orlen stawia na środowisko i uruchamia kolejne proekologiczne inwestycje” - brzmiał tytuł, zaś zapowiedź „PKN Orlen wdraża proekologiczne rozwiązania”. W tekście poinformowano m. in. o nowych rozwiązaniach dotyczących fotowoltaiki, stacjach elektrycznych, na których można naładować swój samochód oraz wegetariańskich daniach do kupienia w sklepach stacyjnych. 

Czy podobne treści będziemy oglądać również w najbliższym czasie w pozostałych mediach zakupionych przez Orlen? Czy to jednorazowa działalność czy pokazanie miejsca w szeregu?

Może się okazać, że obawy dotyczące ubezwłasnowolnienia kolejnych mediów przez państwo będą uzasadnione. Dotychczas nie wychodziło to im na dobre - dzienniki informacyjne TVP straciły na swojej jakości. Czy podobnie będzie z portalami i gazetami należącymi niegdyś do Polska Press?

źródło: [onet.pl]

Artykuły polecane przez redakcję WTV: